13 نوامبر 2023 - محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، به سرپرستی دکتر جرمی پتوس، در حال بررسی انسولینی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1هستند که کبد را هدف قرار می دهد، آنها می خواهند بدانند که چگونه این انسولین جدید می تواند به طور قابل توجهی کنترل قند خون را بهبود بخشد و خطر هیپوگلایسمی را کاهش دهد.

در سال 2021، جهان صدمین سالگرد کشف انسولین را جشن گرفت. کشف انسولین، بیماری دیابت را از یک بیماری جدی به وضعیتی تبدیل کرد که با داروها و نظارت بر قند خون، قابل کنترل است.در واقع، درمان دیابت از سال 1921 تاکنون، به ویژه با ظهور فن آوری های جدید مانند نظارت مداوم گلوکز(CGM)  و توسعه درمان های جدیدتر، راهی طولانی را طی کرده است.

با این حال، درمان با انسولین هنوز هم جنبه های منفی بسیاری دارد، از هیپوگلایسمی گرفته تا افزایش وزن و نیاز به انسولین بولوس قبل از غذا. اگرچه سیستم‌های تحویل خودکار انسولین (AID) می‌توانند برخی از این مسائل را برطرف کنند، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. یکی از چالش های کلیدی انسولین درمانی این است که انسولین تولید شده در پانکراس عمدتاً روی کبد اثر می گذارد، اما افراد مبتلا به دیابت باید انسولین را به صورت زیر جلدی تزریق کنند.

دکتر جرمی پتوس، دانشیار پزشکی در UC San Diego Health که همچنین مبتلا به دیابت نوع 1 است، تحقیقاتی را بر روی انسولین رهبری می‌کند که مستقیماً بر روی کبد اثر می‌گذارد. محققان بر این باورند که انسولینی که کبد را هدف قرار می دهد، می‌تواند عملکرد طبیعی این هورمون را بهتر تقلید کند و به افراد مبتلا به دیابت در بهبود کنترل گلوکز و نتایج کلی سلامت، کمک کند.

چرا محققان در حال تولید انسولینی هستند که کبد را هدف قرار می دهد؟

به عبارت ساده، ما به انسولینی نیاز داریم که کبد را هدف قرار دهد، زیرا انسولین تزریق شده به صورت زیر جلدی، کپی کاملی از انسولینی نیست که به طور طبیعی در بدن تولید می شود.

وقتی انسولین را به پوست خود تزریق می کنید، بدن به آرامی آن را جذب می کند که منجر به رسیدن مقادیر کمی انسولین به کبد و سلول‌های جزایر پانکراس می‌شود، در حالی که مقادیر زیادی انسولین در جریان خون و سایر بافت‌ها در گردش است.

دکتر پتوس می‌گوید: این دقیقاً برعکس فیزیولوژی طبیعی است که در آن غلظت‌ انسولین در جزایر، سپس کبد و سپس سایر قسمت های پیرامونی بدن بالاتر است.در نتیجه ی وجود مقادیر کم انسولین در کبد، این اندام گلوکز اضافی را به خون آزاد می کند و در نتیجه قند خون بالا می رود.

دکتر پتوس افزود: این به ویژه بعد از غذا مشکل ساز است. همانطور که هر فرد مبتلا به نوع 1 به شما خواهد گفت، کنترل "افزایش شدید قند خون بعد از غذا" تقریبا غیرممکن است. این تا حد زیادی به دلیل روش نامناسب تحویل انسولین بصورت زیرجلدی است.

انسولین هدفمند کبد چگونه کار می کند و برای چه کسانی می تواند سودمند باشد؟

شرکتDiasome ، در حال بررسی یک فناوری جدید برای رساندن انسولین به طور مستقیم به کبد است. رویکرد Diasome، که هنوز توسط FDA تایید نشده است، شامل اتصال مولکول‌های کوچک به انسولین برای هدایت آن به طور خاص به کبد در تلاش برای تقلید از فیزیولوژی طبیعی این هورمون است.این فناوری به گونه ای طراحی شده است که با هر انسولین تجاری موجود و هر گزینه ی تحویل، از جمله سیستم های پمپ، کار می کند.

دکتر پتوس گفت: با انتقال مقادیر بیشتری انسولین به کبد، افراد می توانند کنترل بهتر قند خون بعد از غذا و افت قند خون کمتری را تجربه کنند. برخی معتقدند انسولین هدفمند کبد همچنین می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

هدف تحقیق کشف مکانیسم انسولین هدفمند کبدی است

دکتر پتوس و تیمش به زودی آزمایش کوچکی را برای نشان دادن نحوه عملکرد انسولین هدفمند کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 آغاز خواهند کرد. محققان مقادیر متفاوتی از این نوع جدید انسولین را به شرکت کنندگان تزریق می کنند و نحوه پاسخ بدن آنها را بررسی می نمایند.

دکتر پتوس، گفت: ایده این است که با افزایش مقادیر انسولین در کبد با کمک این فناوری، ما بتوانیم نشان دهیم که کبد گلوکز کمتری تولید و به خون ترشح می کند. به عبارت دیگر، با همان مقدار انسولین، به کبد انسولین بیشتری می رسانیم.

تاکنون، مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را در کاهش هموگلوبین A1c و به حداقل رساندن اپیزودهای افت قند خون(هیپوگلایسمی)، نشان داده‌اند:

· یک مطالعه ی 26 هفته ای بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داد که این انسولین جدید منجر به کاهش مشابه درهموگلوبینA1c در مقایسه با انسولین Humalog- یک انسولین سریع الاثر- می شود. به نظر می رسد شرکت کنندگانی که در شروعتحقیق هموگلوبینA1c بالاتری (8.5٪ یا بالاتر) داشتند از دریافت این انسولین بیشترین سود را می برند، به طوری که 25٪ کاهش در انسولین بولوس و 73٪ کاهش در زمان زیر محدوده (کمتر از 54 میلی گرم در دسی لیتر) را تجربه کردند.

· یک مطالعه 24 هفته ای بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که با تزریق های متعدد روزانه تحت درمان بودند، نشان داد که افزودن انسولین هدفمند کبدی به انسولین هنگام غذا، باعث کاهش حوادث هیپوگلایسمی می شود. هیپوگلایسمی شبانه در میان شرکت کنندگانی که این انسولین جدید را دریافت کردند، تقریباً 50 درصد کاهش یافت. در میان 61 شرکت‌کننده، هموگلوبینA1c در پایان مطالعه از 7.3 درصد به 6.9 درصد کاهش یافت.

کلام پایانی

این تحقیق به دانشمندان کمک می کند تا درک بهتری از نحوه عملکرد انسولین هدفمند کبدی در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 داشته باشند. در صورت موفقیت، مطالعه ی دکتر پتوس می تواند منجر به آزمایشات بزرگتر و تاییدFDA در آینده شود.

این پتانسیل وجود دارد که انسولین هدفمند کبدی برای استفاده در پمپ ها، دیابت نوع 2 و سایر جمعیت ها، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال، یک کارآزمایی بالینی کوچک که انسولین هدفمند کبدی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کرده است، نشان داد که علاوه بر داروهای خوراکی کاهنده گلوکز، انسولین جدید به کاهش قابل توجه قند خون منجر شده است.

دکتر پتوس گفت: "در مجموع، ما برای مدتی طولانی است که بر روی انسولین هدایت شونده به کبد کار می کنیم و این رویکرد جدید هیجان انگیز است و ما برای تحقق آن همچنان تلاش می کنیم".

منبع:

https://diatribe.org/could-liver-targeted-insulin-be-future-type-1-diabetes-care